Kurskod
|
ÅV4GRSVA2FM
|
Kurstid
|
12/8- 10/10 2014
|
Lektionstid
|
9.00-12.00 må, ti + to, fr
|
Sal
|
F04
|
Lärare
|
Helen Nordin
|
Blogg
|
svagruvan.blogspot.se
|
E-post
|
helen.nordin@stockholm.se
|
Arbetsrum
|
C13
|
Litteratur
|
Roman1: ”Kriget är slut” (Morgan Alling)
Häfte på temat ”Sverige genom
historien” (delas ut av läraren)
|
Anmälan vid frånvaro
|
e-post
|
Urkundsadress
|
|
Delkurs 3
Vecka
|
Datum
|
Lektionsinnehåll
|
Att läsa/förbereda (sidor)
|
V33
|
Ti 12/8
To 14/8
Fr 15/8
|
Introduktion. Genomgång av studieplan.
Introduktionsbrev.
Historietext: Vikingatiden
Skrivuppgift.
Historietext: En vikingahövdings…
Introduktionssamtal
|
s.1-2
s. 3
|
V34
|
Må 18/8
Ti 19/8
To 21/8
Fr 22/8
|
Hörförståelse. Presentation av
romanen. Sammanfattningsövning.
Introduktionssamtal
Historietext: Medeltiden
Ordkunskap
Historietext: Kärleksdrycken
Grammatik
Romanen
Skrivövning: Reflexion. Vad är en krönika?
|
s 5-6
s 7
s.7-78
Krönika (artikel)
|
V35
|
Må 25/8
Ti 26/8
To 28/8
Fr 29/8
|
Hörförståelse. Presentera en krönika.
Historietext: Sjukdomar och sjukvård
Ordkunskap
Historietext:1500-talet
Grammatik.
Skrivövning: Krönika. Datasal.
|
Välj en krönika från en dagstidning.
S 8-10
Lämna in egen krönika.
S 12-14
Rätta krönikan
|
V36
|
Må 1/9
Ti 2/9
To 4/9
Fr 5/9
|
Ingen lektion
Arbete med romanen.
Läsförståelseövning.
Historietext: Brott och straff
Grammatik+ ord
Historietext: 1600-talet
Skrivövning: argumentera
|
S 79-135
S 16-17
|
V37
|
Må 8/9
Ti 9/9
To 11/9
Fr 12/9
|
Uppsatsprov
Arbete med romanen. Hur man gör en
muntlig presentation
Historietext: Häxorna.
Romanen
Skrivövning: argumentation
|
S 136-171
18-19
Datasalen.
|
V38
|
Må 15/9
Ti 16/9
To 18/9
Fr 19/9
|
Berätta om ett människoöde förr i
tiden. Muntlig övning.
Arbete med romanen
Läsförståelseövning inför slutprov.
Romanen
Redovisning
av romanen-argumenterande text
|
Berätta utifrån den artikel du fått av
läraren
172-229
S: 230 till slutet
|
V39
|
Må 22/9
Ti 23/9
To 25/9
Fr 26/9
|
ÄP-
läsförståelse
ÄP-
uppsats
Historietext: 1700-talet+ 1800-talet
Ord
och grammatiktest.
|
s 21-29
|
V40
|
Må 29/9
Ti 30/9
To 2/10
Fr 3/10
|
Ingen lektion
Muntligt
Muntligt
Muntligt , 1900-talet
|
Berätta om en svensk person utifrån ”
Sommar i P1” Se förslag i bloggen.
|
V41
|
Må 6/10
Ti 7/10
To 9/10
Fr 10/10
|
Uppsamlingsprov
Betygsbesked
Ingen lektion
Ingen lektion
|
Detta kan man utläsa ur
betygskriterierna för betyg E delkurs 3: skriftlig
produktion.
-
Kunna formulera
sig relativt tydligt, varierat och sammanhängande i skriftliga framställningar
i olika genrer.
-
Kunna uttrycka
sig skriftligt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation
-
Kunna diskutera
några företeelser i olika sammanhang och göra enkla jämförelser med egna
erfarenheter och kunskaper.
-
Kunna bearbeta
och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
muntlig produktion
-
Kunna formulera
sig relativt tydligt, varierat och sammanhängande och med visst flyt i muntliga
framställningar i olika genrer.
-
Kunna uttrycka
sig muntligt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation
-
Kunna diskutera
några företeelser i olika sammanhang och göra enkla jämförelser med egna
erfarenheter och kunskaper.
läsa
-
Kunna förstå
huvudsakligt innehåll och uppfatta tydliga detaljer
i
tydligt formulerade texter i olika genrer
-
Kunna visa sin
förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera
innehåll och detaljer.
-
Kunna med viss
säkerhet välja och använda sig av strategier för att tillgodogöra sig och
kritiskt granska skrivet språk.
höra
-
Kunna agera med
godtagbart resultat utifrån instruktioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.